Het Avontuur
Als het voorgaande je aanspreekt, dan kun je kiezen voor verschillende avonturen. Het kan een adviestraject zijn met één of meer sessie met het management, je kan kiezen voor persoonlijke coaching of investeren één of meer workshops met het hele team. Beginnen met een eenmalige inspiratiesessie is ook een optie. Aan jou.
Strategie
Om een idee te krijgen van de begeleiding die ik bied op strategisch vlak, kun je de volgende stappen verwachten.
Intake
In een vrijblijvend gesprek hoor ik graag waar je als directeur, marketeer, communicatiespecialist of sales verantwoordelijke tegenaan loopt en vertel ik op welke manier Story Marketing daarvoor een oplossing kan bieden.
Quickscan
Als het klikt, maak ik een quickscan van de belangrijkste uitingen, kanalen of campagnes van de organisatie. Dan wordt snel duidelijk waar de schoen wringt en de prioriteit mag liggen. Op basis daarvan kan een eerste plan gemaakt worden om te ervaren wat Story Marketing behelst.
…Door een quickscan te doen wordt snel duidelijk waar de schoen wringt en de prioriteit mag liggen…
Strategiesessie
Vaak heeft een stagnatie in marketing en interne- en externe communicatie te maken met een onduidelijke missie (purpose), visie en identiteit. In een strategiesessie met de belangrijkste stakeholders, zoals management, PR, Marketing, Sales, Support en HR, schijn ik een nieuw licht op deze basis van de organisatie. Ik houd een spiegel voor om met elkaar te bepalen ‘wie’ de organisatie is als persoonlijkheid en wat voor effect dat heeft op (potentiële) klanten of medewerkers. Het wordt duidelijk welke verhalen kunnen worden verteld om de beoogde doelgroepen in beweging te krijgen.
Executie
Een stap verder zetten richting executie van de strategie betekent eerst tijd nemen om te evalueren welke legacy aanwezig is. Indien gewenst kan ik optreden als coach of CMO on demand om samen met het team te bepalen wat past bij de nieuwe koers en wat mag worden aangepast. Niet alles wat gedaan is hoeft namelijk overboord gegooid te worden.
Tijdens de evaluatie wordt haarfijn duidelijk of de gevoerde doelgroepbenadering aansluit bij de nieuw gestelde doelstellingen en op welke manier verschillende kanalen (owned, paid en earned) beter op elkaar worden afgestemd. Tevens wordt duidelijk welke content past in de nieuwe manier van werken. Op basis hiervan wordt het Story Marketing plan voor de komende drie maanden gemaakt en de bijbehorende contentstrategie ingevuld. Het team pakt de executie hiervan op, ik kan hen daarin aansturen/coachen. Als een team niet aanwezig is voor de executie, dan werk ik samen met een groep van specialisten die de uitvoer op zich neemt volgens het plan dat opgesteld is, aangestuurd door mij.
Training
Voor bedrijven en bureaus heb ik een aantal workshops ontwikkeld, te weten:
Story Marketing 2 Day Intensive
In deze workshop leer je in twee dagen de beginselen van een geïntegreerde marketing & communicatiestrategie, oftewel Story Marketing toe te passen. Naast uitleg over de theorie, wordt aan de hand van één of meer bestaande case gewerkt aan een geïntegreerd plan. Je leert anders kijken en een shift te maken in je denken. Zo wordt duidelijk hoe eenvoudig Story Marketing is. Tevens kan gekozen worden om tijdens de workshop een nieuw geïntegreerd plan voor een campagne uit te werken. Indien gewenst kan ik het team vervolgens begeleiden bij de uitrol van dat geïntegreerde plan. voor meer informatie zie: www.storymarketing.nl
Story Marketing: Verhaallijnen maken
Voor professionals die betrokken zijn bij het vervaardigen van de content, zoals (content) marketing medewerkers, PR professionals, business consultant, tekstschrijvers, videomakers, social media managers etc, heb ik een eendaagse workshop ontwikkeld waarin ik laat zien hoe je de wetenschap van storytelling toepast in het maken content van verschillend formaat. Tijdens de dag leer je hoe je een verhaal maakt, het kunt opdelen in een reeks van contentstukken en hoe je met die content in staat bent om de potentiële doelgroep door de funnel heen te leiden.
Spreker
Regelmatig vertel ik mijn verhaal tijdens congressen of trainingen. In korte tijd laat ik het publiek zien hoe je anders met communicatie kan omgaan en hoe Story Marketing je bedrijf geld oplevert. Ik laat het publiek zien hoe de magische kracht van storytelling de impact vergroot in een geïntegreerde marketing- of contentstrategie.
… Ik laat het publiek zien hoe de magische kracht van storytelling de impact vergroot in een geïntegreerde marketing- of contentstrategie…
Mijn presentatie inspireert en zet aan tot nadenken. Het roept discussie op en laat zien waar veel marketingcampagnes, zowel voor b2b als b2c, tekortschieten werkelijk effectief te zijn op de lange termijn. Eerder heb ik gesproken op events van onder andere Emerce, Adformatie en Nima.