Het Avontuur

Als het voorgaande je aanspreekt, dan kun je kiezen voor verschillende avonturen. Het kan een adviestraject zijn met één of meerdere sessies met het management en andere stakeholders in de organisatie. Je kan kiezen voor persoonlijke coaching of investeren één of meer trainingen met het hele team. Alles begint met een vrijblijvend gesprek om te horen wat jouw verhaal is.

Strategie

Om een idee te krijgen van de begeleiding die ik bied op strategisch vlak, kun je de volgende stappen verwachten.

Intake

In een vrijblijvend gesprek hoor ik graag waar je als eigenaar, marketeer, communicatiespecialist of sales verantwoordelijke tegenaan loopt en vertel ik op welke manier Story Marketing daarvoor een oplossing kan bieden.

Quick scan

Als het klikt, maak ik een quickscan van de belangrijkste uitingen, kanalen of campagnes van de organisatie. Dan wordt snel duidelijk waar de schoen wringt en de prioriteit mag liggen. Op basis daarvan maak ik een voorstel welke Story Marketing aanpak past bij de organisatie.

…Door een quickscan te doen wordt snel duidelijk waar de schoen wringt en de prioriteit mag liggen…

Strategiesessie

Vaak heeft een stagnatie in sales, marketing of interne- en externe communicatie te maken met een onduidelijke missie (purpose), visie of identiteit. In een strategiesessie met de belangrijkste stakeholders, zoals management, PR, Marketing, Sales, Support en HR, schijn ik een nieuw licht op deze basis van de organisatie. Ik houd een spiegel voor om met elkaar te bepalen ‘wie’ de organisatie is als persoonlijkheid en wat voor effect dat heeft op (potentiële) klanten of medewerkers. Het wordt duidelijk welke verhalen kunnen worden verteld om de beoogde doelgroepen in beweging te krijgen. Op basis hiervan wordt het fundament voor de marketing- en contentstrategie verder uitgewerkt.

Executie

Een stap verder zetten richting executie van de strategie betekent eerst tijd nemen om te evalueren welke legacy aanwezig is. Indien gewenst kan ik als vervolg op de strategiesessie optreden als coach of intrim CMO om samen met het team te bepalen wat past bij de nieuwe koers en wat mag worden aangepast. Niet alles wat gedaan is hoeft namelijk overboord gegooid te worden.

Tijdens de evaluatie wordt haarfijn duidelijk of de gevoerde doelgroepbenadering aansluit bij de nieuw gestelde doelstellingen en op welke manier verschillende kanalen (owned, paid en earned) beter op elkaar worden afgestemd. Tevens wordt duidelijk welke content past in de nieuwe manier van werken. Op basis hiervan wordt het Story Marketing plan voor de komende drie maanden gemaakt en de bijbehorende contentstrategie ingevuld. Het team pakt de executie hiervan op, ik kan hen daarin aansturen/coachen.

Bedrijfsopstelling

Een vernieuwde marketingstrategie wil in sommige gevallen geen soelaas bieden. Als de organisatie vast zit, dan kan systemisch kijken hier veel in verduidelijken. Door het systeem van het bedrijf op te stellen, wordt heel snel helder wat anders verborgen zou blijven en blokkerend blijft werken. Met inzicht in de eigen positie in de markt wordt direct zichtbaar welke stappen werkelijk impact hebben .

Een opstelling vertelt het oorspronkelijke verhaal van de organisatie…

Een bedrijfsopstelling vertelt ook het oorspronkelijke verhaal van de organisatie. De oprichter, de missie, de visie en de organisatiedynamiek zijn ontstaan vanuit het systeem. Mogelijk blokkeert het daar en kan de juiste stroom nog niet worden gevolgd. Door een systeemopstelling wordt die onderstroom verhelderd.

Afhankelijk van de situatie wordt gekozen voor een opstelling op de vloer of op een tafel, waarop de elementen intuïtief neergezet worden. Dit kan individueel of met het team. Door het systeem aan te kijken en letterlijk te doorvoelen, openbaren er zich weer vele nieuwe wegen die strategisch ingezet kunnen worden om de marketing doelen te behalen.

Training

Voor individuele professionals of voor gehele teams binnen een organisatie of bureau, heb ik de volgende training ontwikkeld:

Story Marketing Intensive

In deze workshop leer je in twee dagen de beginselen van een geïntegreerde marketing & communicatiestrategie, oftewel Story Marketing toe te passen. Naast uitleg over de theorie, wordt aan de hand van één of meer bestaande case gewerkt aan een geïntegreerd plan. Je leert anders te kijken en een shift te maken in je denken. Zo wordt duidelijk hoe eenvoudig Story Marketing is. Tevens kan gekozen worden om tijdens de workshop een nieuw geïntegreerd plan voor een campagne uit te werken.

Je leert anders te kijken en een shift te maken in je denken…

Ik laat zien hoe je de wetenschap van storytelling toepast in het maken content van verschillend formaat. Tijdens de dag leer je hoe je een verhaal maakt, het kunt opdelen in een reeks van contentstukken en hoe je met die content in staat bent om de potentiële doelgroep door de funnel heen te leiden.

Voor meer informatie zie: www.storymarketing.nl

Spreker

Regelmatig vertel ik mijn verhaal ter inspiratie tijdens congressen of bedrijfsevents. In korte tijd laat ik het publiek zien hoe je de kracht van verhalen inzet om de impact van het merk te vergroten en hoe verhalenlijnen fungeren als leidraad voor een geïntegreerde marketing- of contentstrategie.

Mijn presentatie inspireert en zet aan tot nadenken. Het roept discussie op en laat zien waar veel marketingcampagnes, zowel voor b2b als b2c, tekortschieten om effectief te zijn op de lange termijn. Eerder heb ik gesproken op events van onder andere Emerce, Adformatie en Nima.