Het Avontuur

Ik ben in voor verschillende avonturen. Het kan een adviestraject, één of meer workshops of een inspiratiesessie zijn. Aan jou.

Strategie

Reflectie

In een eerste gesprek hoor ik graag waar je als marketeer, communicatiespecialist, directeur of sales verantwoordelijke tegen aan loopt. Als mijn kijk op marketing en communicatie aansluit bij het bedrijf, creëer ik het liefste met een moment van reflectie. Door een quick scan te doen van de belangrijkste uitingen, kanalen en campagnes van de organisatie wordt snel duidelijk waar de schoen wringt en de prioriteit mag liggen. Idealiter bevestig ik in een eerste strategische sessie met de belangrijkste interne stakeholders (Management, PR, Marketing, Sales, Support, HR) de belangrijkste bedrijfs- en communicatiedoelen. Communicatie beperkt zich immers niet tot de PR & Marketingafdeling; Sales, HR en Support zijn net zo belangrijk hierin. Ik houd de groep een spiegel voor om te bepalen wie de organisatie is als persoonlijkheid. In de samenhang wordt duidelijk welke verhalen kunnen worden verteld, de rol van de organisatie daarin, de beoogde doelgroepen en de kernboodschappen. Maakt niet uit of het gericht is op consumenten of bedrijven.

…Door een quick scan te doen van de belangrijkste uitingen, kanalen en campagnes van de organisatie wordt snel duidelijk waar de schoen wringt en de prioriteit mag liggen…

Analyse

Met de output van de strategiesessie analyseer ik samen met de marketing communicatie verantwoordelijke de huidige marketing- en communicatiestrategie van de organisatie. Wat is de verhaallijn? Welke onderdelen dragen bij aan de bedrijfsdoelen en welke missen hun doel? Sluit de doelgroepbenadering aan bij de doelstellingen? Welke content wordt geboden in de verschillende fasen van de buyer journey? Past deze content bij de stappen in de hero’s journey? Welke onderdelen missen in de verhaallijn? Welke kanalen worden doelgericht ingezet en welke niet?

De analyse geeft een beeld van de huidige situatie, laat zien waar de hiaten zitten en op welke manier verschillende kanalen (owned, paid en earned) beter op elkaar afgestemd worden. Op basis hiervan begeleid ik de organisatie bij het opzetten van een geïntegreerde marketing communicatie- en contentstrategie, oftewel een Story Marketingstrategie.

Actie

Op verzoek maak ik samen met het team een tactisch plan van aanpak en train ik het team op welke manier zij de theorie van hero’s journey kunnen gebruiken in het maken van content en op welke manier de content over de verschillende kanalen aan elkaar gelinkt wordt om de potentiële klant door de funnel te bewegen (contentplan). Tevens kan ik het team begeleiden bij het opzetten dan de eerst volgende Story Marketing campagnes.

Workshops

Wat mij opvalt in gesprek met marketeers, maar ook met directors van (online) Marketing-, PR- en Reclamebureaus is dat het opzetten en uitvoeren van een effectieve geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie nog niet zo eenvoudig is. Dit heeft te maken met de vele elementen waarmee je rekening moet houden, zoals het invullen van verschillende bedrijfsdoelen, het verhaal dat verteld moet worden en de continuïteit daarvan, de verschillende middelen die over verschillende kanalen wordt verdeeld, het op een juiste manier linken van content en kanalen, het meten van resultaten in de verschillende fasen, het volgen van de bezoekers, enzovoort enzovoort. Deze gelaagdheid leidt tot een onoverzichtelijk situatie, waarin door tijdsdruk korte termijn beslissingen worden genomen, wat leidt tot een minder effectief resultaat op de lange termijn. Mijn kijk op Story Marketing biedt een eenvoudige manier om helderheid te scheppen in de chaos. Dit verhoogt de effectiviteit en bespaart kosten.

…Voor marketeers en bureaus heb ik een workshop ontwikkeld waarin ik in twee dagen het team de beginselen van een geïntegreerde communicatie & contentmarketingstrategie bij breng op basis van storyteling…


Story Marketing: Geïntegreerde communicatie & contentmarketingstrategie

Voor marketeers en bureaus heb ik een workshop ontwikkeld waarin ik in twee dagen het team de beginselen van een geïntegreerde communicatie & contentmarketingstrategie, oftewel Story Marketing bij breng. Ik besteed aandacht aan de verschillende elementen zoals hierboven genoemd en hoe je deze met elkaar verenigd in meerdere vormen van content volgens de theorie van storytelling. Door gebruik te maken van één of meer bestaande case als oefenmateriaal om een geïntegreerd plan uit te werken, wordt duidelijk hoe eenvoudig de methode is. Tevens kan gekozen worden om tijdens de workshop een nieuw geïntegreerd plan voor een campagne op te zetten. Indien gewenst kan ik het team begeleiden bij de uitrol van het geïntegreerde plan.

Storytelling

Voor professionals die betrokken zijn bij het vervaardigen van de content, zoals (content) marketing medewerkers, PR professionals, business consultant, tekstschrijvers, social media managers etc, heb ik een eendaagse workshop ontwikkeld waarin ik laat zien hoe je de wetenschap van storytelling toepast in het maken van content. Tijdens de dag leer je hoe je een verhaal maakt, het kunt opdelen in een reeks van contentstukken en hoe je met die content in staat bent om de potentiële doelgroep door de funnel heen te leiden.

Spreker

Regelmatig vertel ik mijn verhaal tijdens congressen of trainingen. In korte tijd laat ik het publiek zien hoe Story Marketing je bedrijf geld oplevert aan de hand van de methode die ik heb ontwikkeld. Ik laat het publiek zien hoe de magische kracht van storytelling de impact vergroot in een geïntegreerde marketing- of contentstrategie.

… Ik laat het publiek zien hoe de magische kracht van storytelling de impact vergroot in een geïntegreerde marketing- of contentstrategie…

Mijn presentatie inspireert en zet aan tot nadenken. Het roept discussie op en laat zien waar veel marketingcampagnes, zowel voor b2b als b2c, tekortschieten werkelijk effectief te zijn op de lange termijn.