De Oplossing

Story Marketing: Storytelling i.c.m. de buyer journey

De basisbehoefte van ieder bedrijf (b2b of b2c) blijft het op een effectieve manier bereiken van zijn doelgroepen. Of je dat doet middels ‘content marketing’ of ‘moderne marketing’ of ‘geïntegreerde marketing communicatie’ of ‘360 graden marketing’ of ‘marketing pr’ noem maar op, alles begint met een goed verhaal. Daarom noem ik het Story Marketing. Verhalen die, verpakt in verschillende vormen van content (tekst, beeld of geluid), de doelgroep met verschillende tools uit de marketing mix weten te bereiken en te bewegen. Er dient ‘iets’ getriggerd te worden bij de (potentiële) klant om zichtbaar te worden, autoriteit te krijgen en conversie te realiseren. Dit ‘iets’ is voor iedereen anders en dus lastig te voorspellen. Je weet niet waar een individuele persoon behoefte aan heeft en in welke fase van zijn aankoopproces hij zich bevindt. Het aantal kanalen waarmee je de potentiële klant kan aanraken is zeer rijk en de mogelijkheid tot persoonlijke interactie is groot. De juiste snaar raken met een oprecht en relevant verhaal is daarin doorslaggevend. Maar hoe doe je dat? Niet één keer, maar elke keer weer?

Effectief bereiken en bewegen doelgroep

In de loop van de jaren heb ik een methode ontwikkeld waarmee je een voorspelling kunt doen van de informatiebehoefte van de doelgroep in de verschillende stadia van het aankoopproces (buyer journey). Door de wetenschappelijke theorie van de Hero’s journey van Joseph Campbell te combineren met de theorie over de buyer journey, laat ik zien welke type verhaal past bij de verschillende fasen. Ongeacht het marktsegment of type doelgroep, vertaald in verschillende vormen van content voor alle marketinginstrumenten.

… Een methode waarmee je een voorspelling doet van de informatiebehoefte van de doelgroep in de verschillende stadia van het aankoopproces en laat zien welke type verhaal past bij die fase…

Hedendaagse techniek

Door de hedendaagse marketingtechnieken ben je in staat om te analyseren welke kanalen en type content het beste passen bij de verschillende fasen in de buyer journey van jouw doelgroep. Door deze kennis allemaal te combineren heb ik ervaren dat de communicatie van bedrijven meer impact heeft en meer resultaat bereikt; of het nu gaat om brand awareness, autoriteit, brand love, lead generatie of directe verkoop. Het enige dat er voor nodig is, is het lef om werkelijk alle disciplines als PR, Marketing, Advertising, Social Media, Customer Care, Sales etc en kanalen (owned, paid en earned) met elkaar te verenigen in één aanpak. Ik heb dit kortweg
Story Marketing genoemd.