De Oplossing

Story Marketing: Storytelling i.c.m. de buyer journey

De basisbehoefte van ieder bedrijf (b2b of b2c) blijft het op een effectieve manier bereiken van zijn doelgroepen. Of je dat doet middels ‘content marketing’ of ‘moderne marketing’ of ‘geïntegreerde marketing communicatie’ of ‘360 graden marketing’ of ‘marketing pr’ noem maar op, alles begint met een goed verhaal. Daarom noem ik mijn methode Story Marketing. Want het zijn de verhalen die, verpakt in verschillende vormen van content (tekst, beeld of geluid), de doelgroep met verschillende tools uit de marketing mix weten te bereiken en te bewegen. Dus denk eerst in verhalen en dan pas in de middelen.

Er dient namelijk ‘iets’ getriggerd te worden bij de (potentiële) klant om zichtbaar te worden, autoriteit te krijgen en conversie te realiseren. Dat doe je met inhoud. Dit ‘iets’ is echter voor iedereen anders en dus lastig te voorspellen. Je weet niet waar een individuele persoon behoefte aan heeft en in welke fase van zijn aankoopproces hij zich bevindt. Het aantal kanalen waarmee je de potentiële klant kan aanraken is zeer rijk en de mogelijkheid tot persoonlijke interactie is groot. De juiste snaar raken met een oprecht en relevant verhaal is daarin doorslaggevend. Maar hoe doe je dat? Niet één keer, maar elke keer weer?

Effectief bereiken en bewegen doelgroep

Story Marketing bied je de mogelijkheid een voorspelling te doen van de informatiebehoefte van de doelgroep in de verschillende stadia van het aankoopproces (buyer journey). Door het patroon van de Hero’s journey van Joseph Campbell te combineren met de theorie over de buyer journey, wordt duidelijk welke onderdeel van het verhaal past bij de verschillende fasen van het aankoopproces. Op basis van het gedrag van de klant kan het verhaal vervolgens verteld worden in verschillende vormen van content voor alle marketinginstrumenten. Op die manier bereik en beweeg je doelgroep op een meer effectieve manier.

… Een methode waarmee je een voorspelling doet van de informatiebehoefte van de doelgroep in de verschillende stadia van het aankoopproces en laat zien welke type verhaal past bij die fase…

Hedendaagse techniek

Door de hedendaagse marketingtechnieken ben je in staat om te analyseren welke kanalen en type content het beste passen bij de verschillende fasen van de klantreis van jouw doelgroep. Door deze kennis allemaal te combineren krijgt de communicatie meer impact en wordt meer resultaat bereikt; of het nu gaat om brand awareness, autoriteit, brand love, lead generatie of directe verkoop. Het enige dat er voor nodig is, is het lef om anders te kijken en alle disciplines als PR, Marketing, Advertising, Social Media, Customer Care en Sales inclusief de kanalen (owned, paid en earned) met elkaar te verenigen in verhaallijnen.